سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روشهای از بین بردن موهای زائد

تیغ زدن

در روش تیغ زدن یا تراشیدن، توسط تیغ یا ماشین اصلاح، موها از سطح پوست تراشیده می‌شوند. از این روش می‌توان برای از بین بردن موهای زائد در تمامی نقاط بدن از جمله رفع موهای زائد زیر بغل استفاده کرد. تراشیدن یا تیغ زدن موها برای مردان، مطلوب‌ترین و آسان‌ترین راه برای از بین بردن سریع و بی دردسرِ موهای زائد است. این روش در صورتی که موهای شما نازک و به رنگ روشن باشد، بهترین نتایج را دارد. تیز بودن تیغه‌ها و کیفیت آنها نیز تاثیر بسیار زیادی، هم بر نتایج این روش دارد و هم میزان احساس راحتی شما هنگام استفاده از این روش.

مزایا: تیغ زدن و تراشیدن موها یک روش ارزان برای از بین بردن موهای زائد است. در صورتی که این کار به شیوه‌ی صحیح انجام شود، هیچ درد و ناراحتی ندارد. این روش برای از بین بردن کوتاه مدت موهای زائد، بسیار مناسب است.

معایب: درست است که تیغ زدن، موهای زائد را از بین می‌برد اما در بهترین حالت، نتایج آن تنها برای چند روز دوام دارند. سرعت رشد موها در این روش، نسبت به سایر روش‌ها بسیار بیشتر است. سرعت رشد موها در این روش آن قدر زیاد است که ممکن است مردان بعد از اصلاح صورتشان در صبح، در میانه‌ی روز، ته ریش یا سایه تیره رنگ ناشی از رشد مجدد موها را روی صورت خود داشته باشند.

این روش برای کسانی که موهای تیره‌ای دارند توصیه نمی‌شود، چرا که حتی بلافاصله بعد از تراشیدن موها نیز سایه‌ی ریشه‌ی تیره رنگ مو در زیر پوست، قابل رویت است. همچنین ممکن است در هنگام استفاده از تیغ یا ماشین اصلاح، پوست خود را ببرید یا به آن آسیب بزنید.

وکس زدن

وکس زدن یک روش قدیمی ‌برای از بین بردن موهای زائد است. در این روش روی ناحیه مورد نظر وکس گرم مالیده می‌شود و سپس با گذاشتن پارچه ‌یا کاغذ روی وکس و کندن آن، موها از ریشه کنده می‌شوند.این روش برای افرادی که موهای تیره رنگ و ضخیم دارند، مناسب است.

مزایا: با روش وکس کردن، موها بسیار دیرتر رشد می‌کنند، چون شما موها را از ریشه خارج می‌کنید. بسته به جنس موهای شما و چرخه‌ی طبیعی رشد آن‌ها، رشد مجدد موها دو تا هشت هفته طول می‌کشد. بسته به این که برای وکس زدن به مرکز اپیلاسیون بروید، یا این کار را خودتان در خانه انجام دهید، این روش می‌تواند بسیار ارزان باشد. هرچند تجربیات افراد مختلف بسیار متفاوت است اما بسیاری از افرادی که از این روش استفاده می‌کنند، می‌گویند که درد وکس زدن، هر بار کمتر از دفعه قبل می‌شود.

معایب: این روش دردناک است. با استفاده از این روش، شما باید برای جلوگیری از رشد موهای زیرپوستی، پوست خود را به موقع لایه برداری و پاکسازی کنید.

استفاده از موم قندی

استفاده از موم قندی نیز مشابه روش وکس زدن است و موها از ریشه می‌کند. در این روش یک ژل یا ماده‌ی نرم موم مانند بر روی پوست مالیده می‌شود و سپس با گذاشتن یک پارچه‌ی پنبه‌ای یا کتانی روی آن و کندن آن از پوست، موها کنده می‌شوند. موم قندی معمولا از مواد طبیعی مانند شکر، عسل و لیمو تهیه می‌شود.

مزایا: موم قندی با استفاده از مواد طبیعی تهیه می‌شود. این موضوع به این معناست که با این روش احتمال بروز حساسیت پوستی بسیار کمتر است و به همین خاطر این روش برای افرادی که پوست حساسی دارند، بسیار مناسب است.

احتمال سوختن پوست نیز در این روش بسیار کمتر است، چرا که موم نسبت به وکس در دمای بسیار پایین‌تری استفاده می‌شود. مشابه با روش وکس، رشد مجدد موها با این روش نیز بین دو تا هشت هفته طول می‌کشد.

معایب: مشابه با روش وکس زدن، این روش هم دردناک است. همچنین پیدا کردن سالن یا مرکز زیبایی که از موم قندی برای اپیلاسیون استفاده کنند، کمی ‌مشکل است، چون اکثر مراکز اپیلاسیون از وکس استفاده می‌کنند.

خدمات اپیلاسیون با موم قندی کمی گران‌تر از اپیلاسیون با وکس است. برای هر دو روش لازم است مطمئن شوید که تمام نکات بهداشتی در مرکز اپیلاسیون رعایت می‌شود.

بند انداختن

بند انداختن یک روش بسیار کهن برای از بین بردن موهای زائد است که ریشه‌ی آن در خاورمیانه و آسیای جنوبی است. همانطور که از نام آن پیداست، در این روش برای از بین بردن موهای زائد از یک نخ کتانی استفاده می‌شود. نخ به دور موها می‌پیچد و سپس آن‌ها را از ریشه جدا می‌کند. روش بند انداختن برای اصلاح ابرو و صورت کاربرد دارد.

مزایا: بند انداختن نسبت به استفاده از موچین روش بسیار سریع‌تری است و اصلاح ابروها با این روش تنها چند دقیقه زمان می‌برد. درد این روش مشابه با روش استفاده از موچین است. این روش یک راه ارزان و به صرفه برای اصلاح ابرو و صورت است و در صورتی که برای انجام این کار به یک آرایشگر باتجربه مراجعه کنید، او می‌تواند با این روش، به سرعت ابروی شما را به شکل و فرمی که مناسب چهره‌ی شما است، اصلاح کند.

معایب: این روش تنها برای نواحی کوچک مثل صورت کارایی دارد و برای از بین بردن موهای زائد بدن مناسب نیست. بند انداختن خصوصا برای آقایان می‌تواند بسیار دردناک باشد، چرا که موهای صورت آقایان ضخیم‌تر است.

اخیرا در مورد بهداشتی بودن این روش نگرانی‌هایی مطرح شده است و لازم است شما هم به این موضوع توجه داشته باشید و قبل از مراجعه به آرایشگاه برای بند انداختن، از این موضوع مطمئن شوید که آرایشگر مورد نظر شما نکات بهداشتی را رعایت می‌کند.

در صورتی که آرایشگر این کار را به شیوه‌ی صحیح انجام ندهد، ممکن است موها به جای ریشه کن شدن، تنها از روی پوست بریده شوند که در این صورت رشد مجدد موها بسیار سریع خواهد بود.

استفاده از کرم‌های موبر

کرم‌های موبر، کرم‌های حاوی مواد شیمیایی هستند که بافت مو را از بین می‌برد و در خود حل می‌کند و از این طریق موهای زائد را از بین می‌برد. کرم موبر را باید در ناحیه مورد نظر مالید و برای 5 تا 10 دقیقه صبر کرد و سپس آن را با آب گرم شست.

مزایا: استفاده از کرم موبر نسبت به سایر روش‌های رفع موهای زائد درد کمتری دارد. این روش بسیار سریع و راحت است و می‌توان آن را در خانه انجام داد و اکثر کرم‌های موبر تقریبا ارزان هستند.

معایب: نتایج استفاده از کرم موبر طولانی‌مدت‌تر از تیغ زدن است اما بسیار کوتاه‌مدت‌تر از وکس و موم قندی است. موهای شما ظرف چند روز بعد از استفاده از کرم موبر مجددا رشد می‌کنند، البته در مواردی ممکن است رشد مجدد موها یک هفته طول بکشد. یکی از موارد ناخوشاید در مورد کرم‌های موبر بوی بد آن‌ها است، هرچند در سال های اخیر این مشکل تا حدود زیادی برطرف شده.

شما باید در هنگام استفاده از کرم موبر بسیار مراقب باشید که کرم برای زمان زیادی روی پوست شما نماند، چون می‌تواند به پوست آسیب بزند. دستورات گفته شده در بروشور کرم را به دقت دنبال کنید و همیشه قبل از استفاده از کرم، آن را تست کنید. برخی از افراد بعد از استفاده از کرم موبر متوجه می‌شوند که پوستشان به کرم واکنش حساسیتی نشان می‌دهد یا چند ساعت بعد از استفاده از کرم احساس سوختگی یا خارش روی پوست خود می‌کنند. بنابراین تست کردن کرم قبل از استفاده از آن ضروری است.

روش‌های از بین بردن دائمی موهای زائد

روش‌های لیزر موهای زاید و الکترولیز تا حدود زیادی به شعار "ازبین بردن دائمی‌موهای زائد" نزدیک هستند اما این روش‌ها برای همه‌ی افراد مناسب نیستند. در روش لیزر موی زائد از امواج پر قدرت و متمرکز شده نوری استفاده می‌شود و بنابراین خطر سوختگی پوست بعنوان عوارض لیزر موهای زائد در این روش وجود دارد و این کار تنها باید توسط فرد متخصص و دارای مجوز انجام شود. در روش الکترولیز نیز یک سوزن بسیار باریک در محل رویش مو فرو می‌رود و سلول‌های تولید کننده‌ی مو را از بین می‌برد.

مزایا: این روش‌ها به عنوان روش‌های از بین بردن دائمی موهای زائد معرفی می‌شوند و در برخی افراد لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی به طور موفقیت آمیزی موجب رفع دائمی ‌موهای زائد می‌شوند.اگر به دنبال روشی جهت از بین بردن دائمی موهای زائد ناحیه تناسلی هستید، لیزر موهای بیکینی بهترین روش موجود برای رسیدن به هدف شماست.علاوه بر این، پس از چند جلسه درمان، بیمار با یک پوست صاف دائمی روبرو می‌شود که دیگر نیازی به پرداخت قیمت لیزر موهای زائد برای نگهداری این وضعیت مطلوب وجود نخواهد داشت.

معایب: هم روش لیزر موهای زائد بدن و هم الکترولیز، می‌توانند دردناک باشند، البته درد این دو روش کمتر از درد روش‌های وکس و موم قندی است. هزینه لیزر موهای زائد و الکترولیز بالا است و متاسفانه این روش‌ها برای تمامی انواع پوست‌ها مناسب نیست. در صورتی که رنگ پوست شما تیره باشد، احتمالا روش لیزر برای شما مناسب نیست. خارش، قرمزی و ورم از عوارض لیزر موهای زائد است که معمولا ظرف چند روز برطرف خواهد شد.

در روش لیزر موهای بدن ، امواج پر قدرت نوری به ناحیه مورد نظر تابانده می‌شوند و این امواج جذب فولیکول مو (محل رویش مو) می‌شوند و آن را از بین می‌برند. این امر موجب کاهش یا متوقف شدن رشد مو می‌شود، اما رفع موهای زائد با لیزر در صورتی موثر است که بین رنگ مو و رنگ پوست اطراف آن، تفاوت زیادی وجود داشته باشد. موهای رنگ روشن (سفید، بلوند یا قرمز) ملانین بسیار کمی دارند و استفاده از لیزر روش مناسبی برای از بین بردن آن‌ها نیست